Miehet ry liittyy lukuisten muiden kansalaisjärjestöjen rintamaan vaatimaan ei-lääketieteellisten poikien ympärileikkausten kieltämistä lailla. Aihe on vaikea, sillä tapa liittyy kiinteästi osaksi kulttuurillisia ja uskonnollisia traditioita. Erilaisten kulttuurien ja uskontojen kunnioittaminen on erittäin tärkeää ja ihmisen tulee voida ilmaista uskonnollista vakaumustaan vapaasti. Kuitenkin tässä yhteydessä täytyy nostaa etusijalle lapsen oikeus fyysiseen koskemattomuuteen. Uskonnollisen itseilmaisun tulee perustua vapaaehtoisuuteen ja ihmisen omaan tahtoon.

Poikien ympärileikkaus on hyvin yleistä esimerkiksi Yhdysvalloissa, missä leikkaus tehdään useimmille pojille. Siihen liitetään paljon uskomuksia puhtaudesta ja esimerkiksi väite, jonka mukaan ympärileikkaus suojaisi HIV-tartunnalta. Tämä on kuitenkin todistettu vääräksi ja on todettu myös, että ympärileikkaamaton penis on terveempi kuin ympärileikattu, kunhan intiimihygieniasta pidetään huolta. Suomessa ja muissa maissa, joissa hygieniataso on yleisesti korkea, tämän ei pitäisi tuottaa vaikeuksia. Yhdysvalloissakin tapa on ollut viime vuosina jyrkästi laskussa.

Ympärileikkaus suoritetaan yleensä vauvalle, joka ei millään muotoa ole kykenevä antamaan suostumustaan. Euroopan neuvoston yleissopimus ihmisoikeuksien ja ihmisarvon suojelemiseksi biologian ja lääketieteen alalla vuodelta 2010 sallii terveyteen kohdistuvia toimenpiteitä suoritettavan suostumuksen antoon kykenemättömälle vain, jos niistä on tälle välitöntä hyötyä. Aikuinen ihminen voi tehdä itsenäisen päätöksen ympärileikkauksestaan, mutta lapsen puolesta päätöstä eivät vanhemmat voi tehdä.

Linkkejä ja kannanottoja:

Lääkäriliiton kannanotto